טיפים למניעת כאבי גב אצל מבוגרים
טיפים למניעת כאבי גב אצל מבוגרים

טיפים למניעת כאבי גב אצל מבוגרים

הגב הינו בין האזורים המהותיים והמשפיעים ביותר על איכות החיים שלנו, אם לא האזור המרכזי בתפקוד היומיומי שלנו, ביציבה ובביצוע פעולות.  בדיוק מהסיבות האלה, כאבי גב יכולים לא רק להפריע לתפקוד השוטף, אלא גם לגרום לנזקים של ממש ביציבה, במנח הגוף ובמבנה העצמות. בין אם אתם גרים בבית עם הרבה קומות או בדיור מוגן הכולל מעלית, יש כמה פעולות שרצוי לאמץ.

הגורמים העיקריים לכאבי גב

בניגוד לנהוג לחשוב, קשה להניח את האצבע על גורם אחד המשמעותי יותר מהאחרים בגרימת כאבי גב. יתרה מכך, גם אין גורם אחד משמעותי וברוב המקרים מדובר בשילוב של מספר סיבות אשר יחדיו גורמות לתוצאה הסופית. בין אם אתם מתגוררים בבית דיור מוגן או בבית הפרטי שלכם, רצוי לערוך בדיקות מקיפות אחת לתקופה ולבצע פעילות גופנית באופן שוטף.

שילובים אלו כוללים תנוחות לא נכונות, ישיבה ממושכת על כיסא ללא ביצוע תרגילי ספורט שונים, הרמת חפצים כבדים באופן ממושך, ללא הפסקה ומבלי להתחשב בצרכי הגוף, עודף משקל ובעיות נוספות.

בגילאים מבוגרים הסכנה של כאבי גב עלולה להחריף עקב ירידה בתפקוד ובפעילות היומיומית, מערכת עצבים אטית יותר, החלשות מערכת השרירים ועוד. כאבי גב יכולים לנבוע בשל פגיעה פתאומית או מתמשכת באחד מהחלקים המרכיבים את הגב. ביניהם נמצאים עמוד השדרה, החוליות, הרקמות הסחוסיות, חוט השדרה ועוד.

בנוסף, כאבים באזורים אחרים של הגוף יכולים לגרום לכאבי גב בשל העמסת יתר, דלקות, תנועה לא נכונה ועוד. ירידה בצפיפות העצם, היעדר פעילות גופנית מספקת, נעליים לא מתאימות, מזרן שאינו תומך בגב ומחלות נוספות המאפיינות את הגיל השלישי יכולות גם הן להחריף את כאבי הגב.

אז מה עושים?

פעילות גופנית

פעילות גופנית הינה בין הגורמים המרכזיים המפחיתים את הסיכוי לכאבי גב ומגבירים את היכולת להעניק לגוף חסינות וחוזק מול דלקות אפשריות. ככל שהאדם מבצע פחות פעילות גופנית, כך הגוף פחות עמיד ויותר חשוף למחלות, דלקות ושברים. יחד עם זאת, עריכת פעילות גופנית מחייבת פיקוח ובקרה. ברשתות הדיור המוגן עומדים לרשותכם רופאים מקצועיים שיערכו בדיקות תקופתיות.

תזונה בריאה

בדיור התומך והמוגן מציעים תזונאים ליווי ותפריט המותאם אישית לצרכים של הדייר. התפריט המותאם אישית צריך להיבנות יחד עם הרופא של המטופל ועם המדריכים שלו, כך שיהיה תואם את המצב הבריאותי ואת  מספר הקלוריות שהאדם “שורף” ביממה.

שיפור המצב המנטלי

מחקרים מראים קשר ישיר בין מצב מנטלי ובין בריאות הגוף. פיתוח תחומי עניין לרבות יצירה, ספורט ותחומים אינטלקטואליים הינם גורמים חיוניים לשמירה על הגוף בכלל והגב בפרט.